מקרר הוא המצאה אחת שבהחלט שינתה את אופן חיינו. זה איפשר לכולם לשמר אוכל במשך ימים רבים. הטמפרטורה הקרה בתוך המקרר מאטה את צמיחת החיידקים במזון וכך שומרת על המזון זמן רב יותר. אבל איך בדיוק החלק הפנימי של פנים המקרר נשאר קר?

איך מקרר עובד

מהם המרכיבים העיקריים של מקרר?

מדחס

המדחס הוא "הלב" של מקרר. הוא מפיץ את הקירור בכל המערכת ומוסיף לחץ לחלק החם של המעגל, והופך את הקירור לחם. 

מעבה

המעבה יושב על גב המקרר. בפנים מקורר הקירור ומתעבה, כלומר הוא הופך מגז חזרה לנוזל.

מאייד

המאייד ממוקם בתוך מקרר והוא החלק שמקרר את הפריטים במקרר. כאשר הקירור הופך מנוזל לגז באמצעות אידוי, הוא מקרר את האזור סביבו, ויוצר את הסביבה המתאימה לאחסון מזון.

צינור נימי

צינור הנימים הוא פיסת צינורות דקה המשמשת מכשיר הרחבה. קירור הנוזל מועבר דרך צינור הנימים ומרוסס בסביבת הלחץ הנמוך של המאייד.

תרמוסטט

התרמוסטט שולט בתהליך הקירור על ידי ניטור הטמפרטורה ואז הפעלה וכיבוי של המדחס. כאשר החיישן מרגיש שהוא קר מספיק בתוך מקרר, הוא מכבה את המדחס. אם הוא חש יותר מדי חום, הוא מפעיל את המדחס ומתחיל את תהליך הקירור מחדש.

איך עובדת מערכת הקירור?

מקררים פועלים בכך שהם גורמים לקירור שמסתובב בתוכם לעבור מנוזל לגז. תהליך זה, הנקרא אידוי, מקרר את האזור שמסביב ומייצר את האפקט הרצוי. אתם יכול םלבדוק את התהליך הזה בעצמכם על ידי נטילת קצת אלכוהול והנחת טיפה או שתיים על העור. כשהוא מתאדה, אתם צריכים להרגיש תחושה מצמררת – אותו עיקרון בסיסי נותן לנו אחסון מזון בטוח.

כדי להתחיל בתהליך האידוי ולהחליף את קירור הנוזל לגז, יש להפחית את הלחץ על קירור דרך יציאה הנקראת צינור הנימים. 

כדי לשמור על המקרר פועל, עליכם להיות מסוגלים להחזיר את הקירור הגזי למצבו הנוזלי, לכן יש לדחוס את הגז שוב ללחץ וטמפרטורה גבוהים יותר. כאן נכנס המדחס. 

לאחר שהמדחס ביצע את עבודתו, הגז צריך להיות בלחץ גבוה וחם. צריך לקרר אותו במעבה, המותקן בגב המקרר, כך שניתן לקרר את תכולתו על ידי האוויר הסביבתי. כאשר הגז מתקרר בתוך הקבל (עדיין בלחץ גבוה), הוא מתחלף לנוזל.

לאחר מכן, הקירור הנוזלי מסתובב חזרה למאייד שם התהליך מתחיל מחדש.