רוצים להבין את היסודות של חיבור תלת פאזי, כיצד הוא פועל ומה עליכם לעשות אם יש לכם שקע תלת פאזי? אלו הן רק כמה מהשאלות הרבות שאליהן תמצאו תשובות במאמר זה.

כל מה שחשוב לדעת על שקע תלת פאזי

מהי תשתית תלת פאזית?

חשוב שתבינו את המשמעות של המונח תלת פאזי לפני שנדון בשקע ייחודי זה. זוהי התשתית של מערכת החשמל בביתכם המאפשרת צריכת חשמל גדולה יותר. המשמעות היא שכאשר יש להדליק מספר מכשירים בו זמנית, או כאשר משתמשים במכשירים זוללי חשמל, צריכת החשמל הביתית יכולה לעלות באופן משמעותי. מערכת חד פאזית אולי לא תוכל להתמודד עם כמות כה גדולה של צריכה, ויש לשדרג את תשתית החשמל לתשתית תלת פאזית.

שקע ייעודי תלת פאזי - מתי צריכים אותו, ואיך ניתן לזהות אותו?

לפני שנכנס לתשתית, חשוב שתבין שמכשירי חשמל דורשים שקע תלת פאזי כדי להתחבר למערכת החשמל. המכשיר העיקרי שמוביל למעבר למערכת תלת פאזית בישראל ובעולם הוא הכיריים החשמליות, כמו גם מזגן בעל יותר מ -3 כוחות סוס. יש לייעד את השקע לכל מכשיר. ניתן להבחין בשקע זה במראהו שהוא שונה לחלוטין  מהשקעים הרגילים ואחת הדוגמאות הנפוצות לשקע כזה הוא שקע שוקו.

חיבור לא נכון יכול להוביל לתוצאות חמורות

אתם מסכנים את מערכת החשמל שלכם ואת עצמיכם אם יש לכם מערכת חשמל חד-פאזית ביתית כאשר צריכת החשמל עשויה לדרוש, גם אם רק מדי פעם ובאופן מוגבל, מערכת תלת פאזית. כאשר מטען מופעל על מערכת החשמל, הוא מתחמם. הדבר עלול לגרום נזק למכשירי חשמל ואף להצית שריפה. על כן, חשוב ביותר שתבדקו שהמערכת הנוכחית מתאימה לצרכי ביתכם. אם לא, כדאי לעבור למערכת תלת פאזית שתספק את הפתרון הדרוש לכם לצריכת החשמל שלכם.

החלפת תשתיות

עליכם לעדכן את חברת החשמל אם תחליטו שאתם צריכים או רוצים להחליף את תשתית החשמל של הבית שלכם לתלת פאזית. השלב הבא הוא להזמין חשמלאי כדי לשנות את לוח החשמל ולהחליף את השקעים הנחוצים לשקעים תלת פאזיים. לאחר שהחשמלאי סיים, המתינו עד שחברת החשמל תבדוק את העבודה. במהלך בדיקה זו תוערך ותאושר איכות המערכת. לאחר קבלת האישור, חברת החשמל תתחיל לספק לכם זרם חשמל מתאים.

עלויות מעבר

עלות המעבר ממערכת חד פאזית לתלת פאזית מתחלקת לשלושה חלקים. אלה כוללים תשלום לחשמלאי, תשלום לחברת החשמל ותשלום עבור שקעים מתאימים ורכיבי חשמל אחרים.

עלות עבודתו של חשמלאי תשתנה בהתאם למורכבותה והיקפה. עלויות המעבר של חברת החשמל יכולות להיות בין 1,500 ל -5,300 שקל, תלוי בסוג התשתית.

פיתרון ביניים

לצד הפיתרון של מעבר ממערכת חד פאזית למערכת תלת פאזית ישנה גם אפשרות ביניים.אתם יכולים לעבור ממערכת חד פאזית של 25 אמפר למערכת חד פאזית של 40 אמפר. מערכת זו מסוגלת לענות על מרבית מצרכי הבתים הישראלים ויכולה לחסוך לכם את הטרחה במעבר למערכת תלת פאזית.

היתרונות והחסרונות של פתרון הביניים

אפשר לעבור למערכת חד-פאזית 40 אמפר בעלות נמוכה יותר. זהו היתרון הגדול ביותר. אפשרות זו גם לוקחת פחות זמן, כך שזו דרך מצוינת לחסוך כסף וזמן. עם זאת, זה לא מתאים לכל בית או לכל מכשיר.