אתם משתמשים בנורות כל יום, אבל האם אי פעם חשבת על המדע שמאחוריהם? מה שהתחיל ככדור זכוכית פשוט עם נימה בפנים (תודה, תומאס אדיסון!) התפתח כעת לסדרת מוצרים מפתיעה ומורכבת. אך אל דאגה, אם אתם זקוקים לעזרה בניווט האפשרויות – אנו כאן כדי לעזור בפירוק הסוגים השונים של הנורות בהן אתם משתמשים בכל יום, החל מהגזים השונים שבתוך הזכוכית ועד לצורות הנורות עצמן.

סוגי נורות לבית

6 הסוגים העיקריים של נורות וכיצד להשתמש בהן בביתכם

קבלו את הידע שאתם צריכים כדי להחליט בין הסוגים השונים של הנורות.

  1. ליבון

הנורה החשמלית המקורית כפי שפותחה על ידי תומאס אדיסון ובני דורו באמצע המאה ה -19 עד סוף המאה, נורות ליבון עשויות זכוכית עם גז כמו ארגון בתוספת נימה טונגסטן. אור מופק כאשר זרם חשמלי עובר דרך הנימה וגורם לו לזרוח.

  1. פלורסנט סטנדרטי

נורות פלורסנט מזוהות לעתים קרובות על ידי צורותיהן הארוכות והצינוריות. אמנם יש סיכוי גבוה יותר שתראו אותם במשרדים ובחנויות מאשר בבתים פרטיים, אך תוכלו להשתמש בהם באופן אישי במוסך או במרתף שלכם. הם מייצרים אור כאשר אדי הכספית בתוך צינורות הזכוכית שלהם מיוננים באמצעות מטען חשמלי, והם ידועים באורך החיים הארוך שלהם – מספר שנים בממוצע.

  1. פלואורסצנטי קומפקטי (CFL)

כמו אחיהם, נורות CFL פולטות אור כאשר גז הכספית שלהם מיונן, אך יש להן צורה מעוותת קלה יותר לשימוש ביתי ולא צינורי ארוך. הם משתמשים בהרבה פחות אנרגיה מנורות ליבון. החסרונות: הם פולטים אור קשה, הם יקרים יותר מנורות ליבון (אם כי הם מחזיקים מעמד זמן רב יותר) והם מכילים כספית, מה שאומר שהם רעילים אם הם נשברים.

  1. הלוגן

כשנכנסים אי שם בין נורות ליבון לבין פלורסנט בספקטרום היעילות האנרגטית, נורות הלוגן מייצרות אור מלאכותי הדומה ביותר לאור טבעי, וזה בהחלט טוב יותר לבריאותכם. הם פועלים באופן דומה מאוד לנורות ליבון בכך שהם כוללים נורת זכוכית מלאה בגז ונימה של טונגסטן זוהרת כשמכניסים חשמל. אבל ההבדל הוא הגז – ליבון משתמשים בדרך כלל בארגון, ואילו הלוגנים משתמשים בהלוגן. החיסרון הוא שהם נעשים חמים להפליא, ולכן מומלץ להשתמש בהם בהגדרות שימוש מוגבל, כמו זרקורים מחוץ למוסך או בחצר האחורית שלכם.

  1. דיודה פולטת אור (LED)

הנורה החסכונית ביותר מכולם, נוריות LED פועלות קצת אחרת.. הם מייצרים אור באמצעות מוליכים למחצה, או חומרים שאינם מוליכים כמו דברים כמו מתכת, אלא מוליכים יותר ממבודדים כמו גומי. זה די טכני, אבל התמצית היא שנוריות LED אינן דורשות כמעט כל כך הרבה אנרגיה כדי לעבוד, יש להן אורך חיים ארוך (אי שם בסביבות עשור!), והן לא פולטות הרבה חום בכלל. השתמשו בהם בכל מקום שתשתמש בנורת ליבון בבית שלכם, כלומר בכל מקום!

  1. נורות חכמות

כמעט כל דבר בבית שלכם יכול להיות "חכם" בימינו, וזה כולל נורות. נורות חכמות הן בדרך כלל נורות LED, עם יתרון נוסף בכך שהן מאופשרות ב- WiFi, כלומר תוכלו לשלוט בהן מרחוק באמצעות אפליקציה או AI כמו אמזון Alexa או Google Home. כפי שניתן היה לצפות, הם בדרך כלל די יקרות.

צורות של נורות

  1. קבוצה מסורתית

דמיינו נורה בראשכם. אתם בוודאי מדמיינים נורה בצורת אגס עם בסיס בורג מתכתי – זו נורת A-Group (ה- A מייצגת שרירותית), הידועה גם כנורה קלאסית. הן מתאימות לשימוש בכל הבית, במיוחד במנורות.

  1. קבוצת גלוב

בדומה לנורות המסורתיות גם לנורות אלו, המכונות גם נורות גלובוס יש צורה מעוגלת, אך חסר להן "הגזע" העבה המתחבר לבסיס הבורג שלהן. השתמשו בהם בתאורת נוי, כמו למשל בנברשת או על כיור האמבטיה שלכם.

  1. קבוצת להבה / נר

משמשות אך ורק לתאורה דקורטיבית, נורות אלו מעוצבות כמו להבות. כפי שאתם יכולים לדמיין, הן המתאימות ביותר לגופי תאורה המדמים נרות.

  1. קבוצת רפלקטור בליטה

לנורות רפלקטור בליטה יש – ניחשתם נכון – צורה נורתית מרופדת בחומר רפלקטיבי במיוחד כדי לסייע לכוון את האור הנפלט. ככאלה, הם מעולים לפנסים או לתאורה שקועה.

  1. קבוצת רפלקטור רב פנים

נורות רפלקטור רב גוניות דומות לנורות רפלקטור מבליטה בכך שיש להן פנים מחזירים. הן משמשות בדרך כלל לתאורת מסלול, תאורת מבטא (נניח בוויטרינה) או באורות שבילים בחוץ.

  1. קבוצת רפלקטור אלומיניום פרבולי

כן – עוד נורה עם רפלקטור. ה"פרבולי "בשמו מתייחס לעובדה שהוא משתמש במחזיר בצורת U כדי למקד אור בכיוון נתון. נורות אלה שימשו במקור לפנסי מכוניות, אך כעת ניתן למצוא אותן בבתים כזר זרקורים או נורות מבטא.

  1. קבוצת שפופרת

ככל הנראה ההסבר העצמי ביותר מכל צורות הנורות, נורות קבוצת שפופרת הן צינוריות ולא עגולות. הן יכולות להיות ליבון או פלואורסצנטי ומשמשות לעתים קרובות כתאורה עילית או במכשירים חשמליים ייעודיים.