כיצד נמנע קצר חשמל בבית ומה דרכי הטיפול בקצר חשמלי?

קצר חשמלי הינו תקלה שכיחה ביותר, אך עם זאת מצריכה טיפול מיידי של חשמלאי מוסמך שידע לאתר את מקור הקצר ולטפל בו במהירות וביעילות.

קופסת שקע חשמל

הגדרת מעגל קצר

מטבע הדברים, חשמל מבקש לחזור לקרקע, ובמעגל המתפקד כראוי, המשמעות היא שהזרם זורם דרך מעגל החיווט שהוקם בחזרה ללוח השירות, ואילך דרך חוטי השירות. עם זאת, אם החיבורים בתוך החיווט נשברים או מרופפים, זרם חשמלי עלול "לדלוף". במקרה זה, הזרם החשמלי מבקש מייד לזרום חזרה לקרקע במסלול קצר יותר. מסלול זה עשוי בהחלט לעבור דרך חומרים דליקים או אפילו דרך בן אדם, ולכן קצר חשמלי מהווה סכנה ממשית.

הסיבה לכך היא שחומרים אלה מציעים מסלול של עמידות פחותה מזו הקיימת בחיווט הנחושת במעגל. לדוגמא, במתג תאורה עם חיווט פגום או חיבור חוטים רופף, אם חוט הנחושת החשוף נוגע בתיבת החשמל או בפלטת מתכת במתג, הזרם יזנק לעבר כל נתיב שמציע הכי פחות התנגדות – זו בהחלט להיות דרך האצבע, היד והגוף של מי שנוגע במתג.

הדרכים למניעת קצר חשמלי

שנם מספר דרכים בהם ניתן למנוע קצר חשמלי

1- מיקום נכון של מכשירים חשמליים- כך למשל אין להניח מכשירים חשמליים בחדרים רטובים ועם לחות גבוהה כדוגמת חדר האמבטיה.

2- בעת הוצאת כבל מהשקע חשמלי יש להחזיק בתקע עצמו ולא למשוך מהכבל.

3 – יש לוודא שהכבל מונח בצורה תקינה ואינו מפותל, שזור או מקופל בכל צורה שעלולה לגרום לקרעים ופגיעה בחומר הבידוד של המוליך הפנימי.

4- התאמת מכשירים חשמליים לשקע הנכון

איך לתקן קצרים חשמליים?

כדי לתקן קצר חשמלי יש ראשית לאתר את מקור הקצר. לשם כך מומלץ ביותר לפנות לחשמלאי מקצועי ומוסמך שיטפל לכם במערכת החשמל הביתית.

התעסקות בחשמל ובפרט בארון חשמל הינה מסוכנת מאוד ועל כן החוק קובע כי רק חשמלאי מוסמך בעל רישיון בתוקף מורשה לטפל בתקלות מסוג זה.

חשמלאי מוסמך לתיקון קצר חשמלי

חשמלאי מוסמך הינו בעל הידע והניסיון לתקן קצרים חשמליים במקצועיות, ביעילות ובעיקר בבטיחות מלאה. בעת הגעת החשמלאי לביתכם הוא יבדוק  איזה אזור בבית "קפץ", בין אם זה המפסק הראשי או ממסר הפחת, לאחר מכן הוא יבדוק את שאר המתגים בארון החשמל. כאשר החשמל "יקפוץ" והזרם יכבה, הוא ידע לזהות מהו מקורו של  הקצר.

באופן זה, החשמלאי ירים את כל המפסקים מלבד הבעייתי וכך זה יהיה ברור מהו האזור ללא חשמל. זיהוי הסיבה לקצר הינה חשובה שכן היא משפרת את היעילות ומהירות בה ניתן לפתור את הקצר בפועל.