החלק הקריטי ביותר של מערכת חשמל הוא לוח החשמל. חשוב לתחזק אותו ולהחליפו במידת הצורך.תפקידו העיקרי של לוח החשמל הוא להגן עלינו מפני סכנות ותקלות הגורמות להתחשמלות.

מדוע יש צורך להחליף את לוח החשמל הביתי?

החלפת לוח חשמל בבית

ישנם מקרים מסויימים בהם יהיה חובה עליכם להחליף את לוח החשמל הביתי. להלן תיאור מקרים אלו: 

1- אם לא בדקתם את הלוח שלכם בשנתיים האחרונות, מומלץ להזמין חשמלאי שיבדוק אותו. במידה ובבדיקת החשמלאי יימצא כי חלקי הלוח הינם ישנים – הפקקים, פסי הצבירה ופסי הגישור אזי עליכם בהחלט לשקול החלפה של לוח החשמל.

2- אתם מבחינים כי פקקים שונים מתחילים לקפוץ לעתים קרובות-  זה יכול להיות סימן לכך שהלוח התחיל להתבלות ועלול לגרום לתקלות. לא מדובר בקפיצת פקקים בגלל ההפעלה או צריכת חשמל גבוהה, אלא קפיצות חוזרות ונשנות מבלי להדליק מכשירים כבדים בבית.

3-  במקרה זה לא מדובר בבעיה אלא בשדרוג. אם תגדילו את חיבור החשמל מחד פאזי לתלת פאזי, תצטרכו להחליף את לוח החשמל שלכם. כך לדוגמא יש הבדל במפסק הראשי מפחת חד-פאז לתלת-פאז וכן פסי גישור שונים. במקרה זה, אולי כדאי להחליף את כל הלוח.

בטיחות סביב לוח החשמל

אם לא מטפלים בו נכון, לוח החשמל עלול להוות סכנה לבטיחותכם. כללים אלה יעזרו לך לשמור על לוח החשמל בטוח ומאובטח עבור המשפחה שלכם.

ניקוי לוח החשמל – עליכם לווודא שארון החשמל שלכם נקי בכל עת וכי אין בו ניירות או חומרים שאינם אמורים להיות בו ואשר עלולים לגרום ללוח להתלקח.

בדיקת איוורור – .בדקו שקיים אוורור מספק  ומתאים ללוח החשמל כדי למנוע ממנו להתחמם יתר על המידה. התחממות יתר עלולה להוביל לשריפה בלוח חשמל.

חשמלאי מוסמך – לכל שינוי מערכת חשמל חשוב להעסיק חשמלאי מוסמך.  חשמלאי מוסמך ומקצועי יידע לשמור על בטיחות , כמו גם, יש לו את המקצועיות והניסיון הנדרשים בטיפול בלוחות חשמל. 

בדיקה תקופתית של לוחות חשמל – חשמלאים ממליצים להתקשר פעם בשנה לאיש מקצוע על מנת לבדוק את תקינות הלוח ולהדק חוטים, ברגים ומגעים. בדיקה זו תאפשר לאיש המקצוע לוודא  כי המפסק הראשי תקין וכי אין חדירת מים לארון החשמל. בדיקה זו יכולה להציל חיים ולהאריך את חיי לוח החשמל שלכם.

לוח חשמל חשמל ביתי – אם אתם מבצעים שינויים כלשהם בארון חשמל, הכניסו את הלוח פנימה והשאיר את המונה בחוץ. חשוב לא למקם את לוח החשמל קרוב מדי למקורות מים כדי למנוע נזילת מים פנימה ולגרום לקצר.

החלפת לוח חשמלי היא בלתי נמנעת – בדרך כלל, מומלץ להחליף את הלוח או כל חלק ישן כל 15-20 שנה. כשהנתיכים נשחקים, הפלסטיק נסדק והחוטים ניתקים, עדיף להחליף אותם.