פלאנג' הוא סוג של פלטה המשמשת סוגר הן לגוף החימום והן לטרמוסטט של הדוד. ניתן להשתמש בו הן בדודי שמש והן בדודי חשמל. בדודים אשר עומדים הפלאנג' כולל בנוסף גם את מאיץ החימום. חשוב לציין כי הפלאנג' אינו מכיל דבר מכני ועל כן אינו ניתן לתיקון. אם הוא מתקלקל, הדרך היחידה היא להחליף אותו.

ישנם מספר סימנים לכך שאולי צריך להחליף את הפלאנג' שלכם:

  1. הדוד מחמם מים לאט או בכלל לא.
  2. החשמל בבית שלכם קופץ כאשר אתם מפעילים את הדוד.
  3. הדוד דולף.

ישנם מקרים בהם אין צורך להחליף את כל הפלאנג'. אם הדוד אינו מתחמם, ייתכן שתוכלו להחליף חלק אחד. מתי צריך בכל זאת להחליפו? אם הפלאנג'  היה בשימוש יותר מ -4 שנים או אם גם התרמוסטט וגם גוף החימום נכשלו, אז צריך להחליף את כל הפלאנג' . יתכן שתקלה אחרת בדוד עלולוה לגרום גם לתקלות כאלה, אך הדבר נדיר.

החלפת פלאנג לדוד

מהו החלפת פלאנג'?

ברוב המקרים, החלפת הפלאנג'  דורשת החלפה של כל החלקים המחוברים אליו. זה כולל את התרמוסטט, גוף החימום, ואם יש צורך אז גם את מאיץ החום. 

במצבים בהם התרמוסטט תקין אפשר להחליף את הפלאנג' מבלי להחליף את התרמסוטט, אם כי ההבדל במחיר אינו עולה על 50-80 ₪ (תלוי  כמובן בסוג התרמסוטט), ובמידה ולא החלפתםאת התרמוסטט בששת החודשים האחרונים, אז כדאי לנצל את ההזדמנות ולהחליף גם אותו.

החלפת הפלאנג' כוללת גם ניקוי של אבנית מהדוד ללא תוספת מחיר. בדוד עומד רוב האבנית תצא בזמן ריקון המים,

עלות החלפת ה פלאנג' כוללת גם ניקוי של אבנית מהדוד ללא תשלום נוסף. בדוד עומד רוב האבנית תצא החוצה בעת ניקוז המים, ובדוד שוכב צריך להסיר את האבנית באופן ידני, אך גם כאן אין זה מקובל לגבות תשלום נוסף.

החלפת פלאנג' - באיזה סוג עלי לבחור?

ישנם פלאנג'ים אוניברסליים לרוב הדודים, כמו גם אוגנים מתוצרת חברות כמו אסקור או כרומגן. חשוב שתבחרו בפלאנג' מתוצרת אותה חברה שייצרה את הדוד. אחרת האחריות שלך תהיה בטלה. אם יש לך דוד שמש של כרומגן ויהיה צורך להחליף את הפלאנג'  לאחר שנה, עדיף להשתמש בפלאנג'  כרומגן. אתם יכולים לחסוך כסף על ידי בחירת  פלאנג'  אוניברסלי אם דוד השמש שלכם אינו באחריות. 

תהליך החלפת פלאנג'

  1. חשוב לנתק את הדוד מהחשמל. שילוב מים וחשמל עלול להיות מסוכן מאוד. חשוב לוודא עם טכנאי הדוודים שהוא עשה זאת.
  1. יש לנתק את זרם המים מהדוד ולנקז אותו דרך אחד הצינורות שלו. אם מכסה הדוד נפתח ומים דולפים החוצה, עלולה להתרחש הצפה בבית ובעליית הגג. חשוב לרוקן לאט את הדוד אם יש לכם גג רעפים. האריחים שבירים ויכולים להיפגע מלחץ מים חזק כמו זה מהדוד.
  1. יש להוציא של הפלאנג' הישן. טיפ חשוב – בקשו מהטכנאי להביא לכם את הפלאנג' הישן, כך שלא יהיו ספקות שהוא אכן הוחלף.